Szkoła Podstawowa nr 78

im. prof. Wiktora Degi w Poznaniu

Wycieczka na Stary Rynek w Poznaniu

9 listopada wraz z uczniami koła turystyczno-krajoznawczego wybraliśmy się na wycieczkę po Starym Rynku w Poznaniu. Tym razem naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Archeologicznego, gdzie oglądaliśmy wystawę: Pradzieje Wielkopolski, śmierć i życie w starożytnym Egipcie, eksponaty archeologiczne Sudanu, na parterze obejrzeliśmy Obelisk Ramzesa II, zwiedziliśmy także podziemia Pałacu Górków. Mogliśmy także obejrzeć rysunki sztuki naskalnej Afryki Północnej na skałach.

Później wzięliśmy udział w pokazie Makiety Dawnego Poznania, który odbył się w podziemiach kościoła franciszkanów konwentualnych na Starym Rynku. Makieta powstawała przez sześć lat, jest to widowisko  światła , dźwięku, efektów specjalnych opatrzone komentarzem. Pokaz trwa 27 minut. Makieta pokazuje Poznań taki, jaki został przedstawiony na rycinie Brauna-Hogenberga z 1618 r. Centralną jej część zajmuje miasto na lewym brzegu Warty, w obrębie średniowiecznych murów. Prócz tego można obejrzeć miniaturę ważnego w historii miasta i państwa Polskiego Ostrowa Tumskiego oraz podmiejskich osad: Chwaliszewa, Garbar, Świętego Marcina i św. Wojciecha. W miniaturowym Poznaniu widać jak porządnie brukowany był w pocz XVII w. rynek, jak potężne były jego mury obronne, kościoły, stawiane na chwałę Bogu i ratusz – świadectwo wielkości i bogactwa miasta, i jego mieszkańców. Następnie poszliśmy obejrzeć trykanie koziołków poznańskich na wieży Ratusza, pomimo iż padał deszcz to wokół pełno było ludzi, którzy czekali na koziołki. Każdy poznaniak na pewno zna legendę o koziołkach. Po obejrzeniu koziołków jedliśmy posiłek, zakupiliśmy pamiątki i wróciliśmy na pętlę Junikowo. Ostatnia wycieczka odbędzie się w grudniu na wystawę rzeźb lodowych oraz do Muzeum Pyry.