Szkoła Podstawowa nr 78

im. prof. Wiktora Degi w Poznaniu

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją tego projektu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

W ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała dofinansowanie w wysokości 111 600,00 zł na zakup wyposażenia technicznego służącego rozwijaniu kompetencji przyszłości – współpracy, interdyscyplinarności, zdolności rozwiązywania problemów czy kreatywności.

W ramach przyznanych środków finansowych zakupiono asortyment wyposażenia podstawowego, wyposażenie stanowisk pracy, narzędzia, robotyka, sprzęt audio-wideo i inne.

W skład wyposażenia podstawowego weszły między innymi:
• Drukarka 3D z akcesoriami (w tym aplikacjami, slicerami etc.)
• Mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi i innymi akcesoriami
• Sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć (kamery, mikrofony, oświetlenie etc.)
• Stacje lutownicze (do mikrokontrolerów)

  • Zestawy Lego education dla klas 1-3 i klas 4 -8
  • Okulary ClassVR – (korzystamy z VR)
  • Programowalne roboty i mikroroboty – Roboty Photon

Te nowoczesne pomoce będą dostępne dla uczniów na każdym przedmiocie, ale też na zajęciach pozalekcyjnych.

Laboratoria Przyszłości – sprzęt

Wkrótce pochwalimy się naszymi pracami i umiejętnościami 😊

Anna Słomka

 

RELACJE Z REALIZACJI PROJEKTU LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI 2023/2024 r.

Sprawozdanie z realizacji projektu I semestr 2023/2024 r.

 

 

 

 

RELACJE Z REALIZACJI PROJEKTU LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI 2022/2023 r. 

Czerwiec 2023 r.

Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. 

Pierwszym naszym zadaniem w czerwcu był : Mechaniczny śmieciopotwór.

Polegało to ćwiczenie na opracowaniu nowego sposobu na wyrzucanie śmieci.

Uczniowie mają stworzyć i przetestować program, dzięki któremu zjadający śmieci potwór będzie reagował na niebieskie „śmieci”.

Uczniowie mieli  przebudowywać i przetestować swoje modele, aby wykonać dwa kolejne zadania w aplikacji:

    • Udoskonal program, tak by reagował na „śmieci” w różnych kolorach.
    • Zaprojektuj własnego, ulepszonego potwora zjadającego śmieci.

Kilka ilustracji z naszych działań:

 

https://drive.google.com/file/d/16XkipPr9GkjDn-Tcc3DT–HpgzVujNhZ/view?usp=drive_link

Drugim zadaniem były: Projekty mojego pomysłu

Polegało na zbudowaniu  i przetestowaniu program sterującego .

Uczniowie, następnie mieli przebudowywać i testować swoje modele, aby wykonać dwa kolejne zadania w aplikacji:

    • Zaprogramuj robota w taki sposób, aby wykonywał dwie czynności
    • Zaprojektuj własnego, lepszego robota.

Nasze prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/161anaNbjjX0hWwuKvUsTZfsH4CUXNFF5/view?usp=drive_link

 

Trzecim zadaniem było: Zaprojektować formę w pr. Tinkercad

Uczniowie mają wykonać formę kwiatka do wydrukowania na drukarce 3D.

Nasze prace:

Pierwszy rok szkolny z Laboratorium Przyszłości dobiegł końca – dziękuję za współprace.

 

We wrześniu kontynuujemy przygodę 😊

                                                                                     Anna Słomka

 

Maj 2023 r.

Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności. 

W maju rozpoczęliśmy nowy dział SPIKE™ Essential, polega na wyszukaniu instrukcji do złożenia maszyny w programie, potem należy ją zaprogramować , za pomocą skryptów, do tego potrzebne są nam nie tylko zestawy Spike Essential , ale również sprzęt komputerowy.

Pierwszym naszym zadaniem była : Maszyna na dzień dobry

Polegało na zbudowaniu maszyny , która macha na powitanie.

Uczniowie mają stworzyć i przetestować program, który uruchomi maszynę do machania. Potem przebudowywali i testowali swoje modele, aby wykonać dwa kolejne zadania w aplikacji:

    • Udoskonal program maszyny do machania.
    • Zaprojektuj własną maszynę do machania.

 

Kilka ilustracji z naszych działań:

Film: https://drive.google.com/file/d/15CACcWlzBV-JZN_r703NhRwRpx3S5-Yk/view?usp=drive_link

 

Drugim zadaniem były: Mały pomocnik duża pomoc

Polegało na zbudowaniu  i przetestowaniu program sterującego robotem-pomocnikiem.

Uczniowie, następnie mieli przebudowywać i testować swoje modele, aby wykonać dwa kolejne zadania w aplikacji:

    • Zaprogramuj robota w taki sposób, by podążał za Danielem do domu.
    • Zaprojektuj własnego, lepszego robota-pomocnika

Film: https://drive.google.com/file/d/161anaNbjjX0hWwuKvUsTZfsH4CUXNFF5/view?usp=drive_link

 

Trzecim zadaniem był: Plac zabaw przyszłości

Uczniowie mają stworzyć huśtawkę w taki sposób , aby program poruszał huśtawką.

Następnie mają przebudowywać i testować swoje modele, aby wykonać dwa kolejne zadania w aplikacji:

    • Zmodyfikuj program w taki sposób, by huśtawka była ciekawsza.
    • Zaprojektuj własną, udoskonaloną huśtawkę.

Nasze prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/145wSkljFveBQhlhl1Z0iWBonJ-4KzzbS/view?usp=drive_link

 

Czwartym zadaniem była  : Projektowanie formy „lamura”  do wydrukowania na drukarce 3D

Uczniowie z klas starszych na lekcjach robotyki rozwijali swoje umiejętności związane z drukiem 3D. W oparciu o nowoczesne technologie i oprogramowania pracowali nad swoimi projektami w programie Tinkercad poznanymi podczas zajęć. Projektowali formę lamura do wydruku na drukarce 3 D.

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

 

Kwiecień 2023 r.

Program Laboratorium Przyszłości ma na celu rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych ucznia. Główny nacisk położony jest tu na rozwój kompetencji w szeroko rozumianym tematyce STEAM (nauka, technika, inżynieria, sztuka, matematyka).

Pierwszym naszym zadaniem była : Klasyczna karuzela

Polegało na zbudowaniu karuzeli lub dźwigni.

Uczniowie odpowiadali na pytania  :

– Co to jest siła ciężkości? (Jest to siła przyciągania ziemskiego).
– Co byście zrobili, gdybyście mogli zmodyfikować karuzelę?

– Co byście w niej zmienili?

Kilka ilustracji z naszych działań:

Film: https://drive.google.com/file/d/1xxZPaoSCZolO4TuyJyCaqbWos48NefX9/view?usp=sharing

Drugim zadaniem były: Kreatywne zabawy festynowe

Polegało na zbudowaniu nowej gry na szkolny festyn sportowy. Zaprojektować wiwatujący tłum, z różnych platform.

Odpowiadali na pytania:

– Czy wiwatujący tłum ma duży wpływ na wygraną?

– Z jakich platform można obserwować grę?

Nasze prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/1lORp2MU-5IHXz9k1dy_MIEC86VAdUYIv/view?usp=share_link

 

Trzecim zadaniem był: Samochód śmigłowy

Polegała na zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu samochodu z śmigłem. Mimo że żaglówka (ani żaglowóz) nie może pływać ani jeździć pod wiatr, można to osiągnąć za pomocą sprytnej konstrukcji inżynieryjnej. Sprawdź, jak siły mechaniczne wpływają na ruch ciała i jak robią to na odległość.

Odpowiadali na pytania:

– Co napędza turbinę wiatrową? (Wiatr wywoływany przez różnice w ciśnieniu atmosferycznym).

– Jakie siły ją napędzają? (Kształt łopat wpływa na wektory siły wiatru, czego efektem jest ruch obrotowy).

Nasze prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/1x9kdbaMiSAxYZ0LblhoZUvErhaOYKtAe/view?usp=share_link

Czwartym zadaniem była  : Wycieczka do Aerial Pyramids of Giza za pomocą

okularów VR

Powietrzna panorama nad piramidami w Gizie w Egipcie. Wielka Piramida w Gizie, lub Piramida Cheopsa jest najstarszym i największym z Siedmiu Cudów Starożytnego Świata.

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– ile lat maja piramidy?

– jak zostały zbudowane?

– jak długo jeszcze przetrwają?

– co widzimy za piramidami jakie miasto?

Marzec 2023 r.

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.

Pierwsze nasze zadanie to : Stok narciarski

Polegało na zbudowaniu stoku narciarskiego. Czy uda Ci się opuścić oślą łączkę i poszusować po mistrzostwo w wyścigach narciarskich?

Uczniowie odpowiadali na pytania  :

– Jakie siły sprawiają, że narciarz zjeżdża w dół? (Siła ciężkości).

– Jak waga narciarza wpływa na jego ruch? (Większa waga to większy pęd).

Kilka ilustracji z naszych działań:

Film: https://drive.google.com/file/d/1txUU7ctcijQOPU-QqDqtGAEyY4ojUU36/view?usp=sharing

 

Trzecie zadanie to: Żaglowóz

Polegało na zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu żaglowca na kółkach.

Czy żaglowóz może żeglować pod wiatr? Sprawdź, jak niewidoczne siły wpływają na ruch ciała i jak robią to na odległość.

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Jakie siły działały na żaglówkę i latawiec, które widzieliście na filmie? (Siły pchające/ciągnące).

– Jaka siła napędzała żaglówkę? (Żaglówka była popychana siłą wiatru).

Nasze  prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/1wE0UTr1yr2IJdubdEIrP6nehhyYrT0ea/view?usp=share_link

 

Czwarte zadanie  to : Walentynka  na drukarce 3D – SKRIWARE

Drukowanie przestrzennedruk 3D  jest to proces wytwarzania trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie komputerowego modelu. Zadaniem naszym było załadować komponent , wybrać model i wydrukować.

Luty 2023 r.

W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. 

Pierwsze nasze zadanie to : Podaj piłkę

Czy Wasz zespół potrafi współpracować podczas podawania sobie piłki na boisku?

Czy uda się Wam zdobyć bramkę? Podczas tej lekcji uczniowie zapoznali się z zestawem LEGO® Education BricQ Motion Prime.

Uczniowie odpowiadali na pytania :

– Jakie umiejętności muszą mieć piłkarze, by podawać sobie piłkę na boisku? (Dwie najważniejsze to podawanie piłki i jej odbieranie).

– Jaka siła jest potrzebna, żeby wprawić piłkę w ruch? (Piłkarze popychają piłkę stopą, wytwarzając pęd, co pozwala im kopnąć piłkę do przodu. Stopy używają też do zmniejszenia prędkości piłki i zatrzymania jej, gdy odbierają ją od innego gracza).

Kilka ilustracji z naszych działań:

Drugim zadaniem było zbudowanie  Akrobaty

Co jest fajniejsze od drążka gimnastycznego? Drążek gimnastyczny na samochodzie! Zbudujmy samochód napędzany przez akrobatę..

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Jaka siła jest potrzebna, żeby wprawić akrobatę w ruch? (Akrobaci wykorzystują siłę swoich mięśni, pchając i ciągnąc, by wytworzyć pęd i pokonać siłę ciężkości, która ściąga ich w dół).

– Dzięki czemu akrobata pozostaje w ruchu? (Pierwsza zasada dynamiki Newtona głosi, że poruszające się ciało będzie się poruszać, dopóki nie zadziała na nie zewnętrzna siła. Gdy mięśnie akrobaty przestaną go popychać, opór powietrza i tarcie między rękami a drążkiem sprawi w końcu, że akrobata zawiśnie bez ruchu u dołu drążka, ponieważ ściągnie go tam siła ciężkości).

Nasze prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/1uos2FUFIIc0V0y_4NvUjd_7AaYw32zod/view?usp=share_link

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

Styczeń 2023 r.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym, który jest realizowany na zięciach z Laboratoria Przyszłości.

Pierwsze nasze zadanie styczniowe to : Wiwatujący tłum

Uczniowie poznają proces projektowania inżynieryjnego i sprawdzą, czy dobrze rozumieją zrównoważone i niezrównoważone siły.

Wyścig dobiega końca. Biegacze pokonali ostatni zakręt i widzą już linię mety. Tłum szaleje!

Uczniowie odpowiadali na pytania  :

– W jaki sposób Twój model przedstawia świętowanie zwycięstwa?

– Jakie modele Cię zainspirowały?

– Które części modelu są takie same jak na Twoim szkicu? Które są inne?

– Co można by zmienić w modelu?

Kilka zdjęć z naszych działań:

https://drive.google.com/file/d/1vO9hcm3VZjy-IiBiN6gboFx1bOukzkmr/view?usp=share_link

Drugim zadaniem było zbudowanie : Ruszaj do tańca

Uczeń, sprawdza jak różne koła zębate napędzają się nawzajem i zmieniają prędkość obrotu tancerzy podczas zabawnego konkursu tańca.

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Koła zębate -jak wyglądają? (np. są okrągłe, a na krawędzi mają dużo zębów).

– Kiedy zaczynają się obracać? (np. gdy zadziała na nie siła, czyli coś je popchnie).

– W jakich kierunkach mogą się obracać? (np. zgodnie z ruchem wskazówek zegara, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, w tę stronę, w tamtą stronę, wkoło).

Nasze prace:

https://drive.google.com/file/d/1l6cpRVo2On9kDqlI7hhi7AdTAWHd7XMz/view?usp=share_link

Trzecie zadanie to: Origami

Polegało na zaprojektowaniu, zbudowaniu zwierząt z papieru.

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– co to jest origami?

– do czego służy zaprojektowany element

– Jakie przeznaczenie będzie miał w przyszłości?

Nasze  prace:

Czwarte zadanie  to : Wycieczka na Mars Rover za pomocą okularów VR

Zakończona podwójna amerykańska misja międzyplanetarna realizowana przez NASA w ramach programu naukowego Mars Exploration Program.

Pozwoliło to na stwierdzenie, czy na Marsie występuje woda, czy istniały tam kiedykolwiek warunki umożliwiające powstanie życia.

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

Grudzień 2022 r.

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.

Pierwsze nasze zadanie to : Bobslej

Polegało na zbudowaniu toru saneczkowego, składającego się z wyrzutni i saneczek. Uczniowie odpowiadali na pytania:

–  Jaka siła wprawia sanie bobslejowe w ruch? (Pchnięcie).

– Co jeszcze sprawia, że bobslej się porusza? (Siła ciężkości to siła, która ściąga masę w dół. Im więcej masy ma ciało, tym szybciej będzie się poruszać. Nazywamy to „pędem”. Pęd sprawia, że ciało w ruchu porusza się dłużej lub może zadziałać z większą siłą. Po dodaniu masy pęd również się zwiększa i sanie bobslejowe zjeżdżają dalej).

Kilka ilustracji z naszych działań:

Film: https://drive.google.com/file/d/1iHo2kSuA5Un6ofeIoFKetetNgEcLVO26/view?usp=share_link

 

Drugim zadaniem było zbudowanie : Sztangisty

Polegało na zbudowaniu sztangisty trenujący w siłowni.

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Które siły pomagają sztangiście podnosić ciężary? (Mięśnie ciągną, żeby poruszać naszymi ciałami, oraz ciągną lub pchają, by podnosić i opuszczać ciężary).

– Jaka siła ściąga sztangę z powrotem na ziemię? (Siła ciężkości).

– Co to jest krążek linowy i wielokrążek? Jak mogą pomóc sztangiście podczas treningu? (Krążki linowe to kółka, po których przesuwa się lina lub łańcuch. Wielokrążek z kolei to układ co najmniej dwóch krążków z rozciągniętą między nimi liną lub łańcuchem. Taki układ pozwala osiągnąć zysk mechaniczny podczas ciągnięcia ciężaru).

Nasze prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/1gpvGc7n7g69NLnyhXNfG-KE0nTFCcbqw/view?usp=share_link

Trzecie zadanie to: Wyścig grawitacyjny

Polegało na zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu zjeżdżalni .

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Co to jest wyścig mydelniczek? (To wyścig w dół zbocza, w którym startują pojazdy bez silników).

– Jaka siła sprawia, że samochód zjeżdża w dół zbocza? (Siła ciężkości).

– Jaka siła zmniejsza prędkość samochodu? (Siła tarcia).

– Co Waszym zdaniem daje przewagę zwycięskim samochodom?

Nasze  prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/1hS42oS-4H9pL-shK-So5XjmHkl7qMsaw/view?usp=share_link

Czwarte zadanie  to : Nasze świąteczne wydruki na drukarce 3D – SKRIWARE

Drukowanie przestrzennedruk 3D  jest to proces wytwarzania trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie komputerowego modelu. Zadaniem naszym było załadować komponent , wybrać model i wydrukować.

Film: https://drive.google.com/file/d/1hIGM6KQXtDx7Gvn3Zg-UK-o2a1RJEhqN/view?usp=share_link

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

                                                                                     Anna Słomka

Listopad 2022r.

 

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Zajęcia są prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Pierwszym naszym zadaniem była : Lekkoatletyka

Polegała na zbudowaniu toru przeszkód składający się z płotek do skoku, sztafety, wyrzutni.

 Uczniowie odpowiadali na pytania  :

– Co wychodzi Ci najlepiej? Bieganie, skakanie czy rzucanie?

– Jakie siły wykorzystują sportowcy podczas zawodów lekkoatletycznych?

Kilka ilustracji z naszych działań:

 

https://drive.google.com/file/d/1Y3hu8MJez5mxTpxHHiRjtR6tLykHtvq6/view?usp=share_link

 

 

Drugim zadaniem był: Samochód wyścigowy

Polegało na zbudowaniu samochodu wyścigowego, który samochód sprawdzi się najlepiej

i pozwoli pokonać najszybciej trasę?  Uczniowie by sprawdzić siłę samochodu zmieniali koła.

Odpowiadali na pytania:

– Jaka siła wprawia samochód wyścigowy w ruch? 

– Jaka siła powoduje zatrzymanie samochodu wyścigowego? 

– Co może sprawić, że samochód będzie jechał szybciej lub wolniej? 

Nasze prace:

 

https://drive.google.com/file/d/1cc2lwue9oNdoXilkPHlc5L3HVINIGDEk/view?usp=share_link

 

Trzecie zadanie to: Rzut wolny do kosza

Polegało na zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu wyrzutni i kosza do piłki .

Uczeń śledzi ruch piłki koszykowej podczas rzutu za trzy punkty.

Odpowiadali na pytania:

– Jakie siły wprawiają piłkę w ruch? 

– Czy potrafię za każdym razem trafić idealnie?

            – Jaka siła ściąga piłkę z powrotem na ziemię? 

     – Co to jest „rzut za trzy punkty?

Nasze  prace:

 

https://drive.google.com/file/d/1aWKKpV162b6rRYMCxnB4jO_kyAmN3yyp/view?usp=share_link

 

Czwarte zadanie: Nasze pierwsze wydruki na drukarce 3D – SKRIWARE

Drukowanie przestrzennedruk 3D  jest to proces wytwarzania trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie komputerowego modelu. Zadaniem naszym było załadować komponent , wybrać model i wydrukować.

 

https://drive.google.com/file/d/1XpVnxNP2qNJaDDDUDqcTdb5graFVNYMj/view?usp=share_link

 

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

Anna Słomka

Październik 2022r.

Program Laboratorium Przyszłości ma na celu rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych ucznia. Na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów, praktykujemy nowe rozwiązania LEGO  BricQ Motion Essential z wyposażenia Programu Laboratorium Przyszłości. Główny nacisk położony jest tu na rozwój kompetencji w szeroko rozumianej tematyce STEAM ( nauka, technika, inżynieria, sztuka, matematyka).

Pierwszym naszym zadaniem do pracowania było zagadnienie: Akrobatyka na linie

Polegało ono na zbudowaniu linii do akrobacji oraz pomocy akrobatce przy utrzymaniu równowagi. Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Co to jest siła ciężkości? (Jest to siła przyciągania ziemskiego).
– Co to są akrobacje na linie? (Jest to umiejętność chodzenia po linie lub sznurze).
– Jaką umiejętność musi opanować akrobata, aby mieć pewność, że nie spadnie? (Dobrą równowagę).
– Co trzyma akrobatę na linie? (Dopóki akrobata zachowuje równowagę, stojąc na linie, ucisk liny na stopę chroni go przed upadkiem).

Kilka ilustracji z naszych działań:

Film: https://drive.google.com/file/d/1W9AaIMcTQFY4RbY1SvgmvCotJGFzzoqw/view?usp=sharin

Drugie zadanie: Samochód z żaglem

Zadanie polegało na zbudowaniu samochodu z żaglem, po to, by zbadać niewidoczną siłę pchania, a także na oszacowaniu, który projekt żagla sprawdzi się najlepiej i pozwoli samochodzikowi pojechać najdalej.

Uczniowie aby sprawdzić siłę pchania zbudowali wiatrak.

Odpowiadali na pytania:

– W jaki sposób porusza się samochód z żaglem? (Jest pchany przez wiatr).

– Czy wiatr można zobaczyć? (Nie, ale widać efekty działania siły wiatru).

– Ile różnych kształtów żagli widzieliśmy na filmie?

– Jaki kształt i rozmiar żagla byłyby najlepsze?

Nasze prace:

Film:

https://drive.google.com/file/d/1VyHId-EVzrqzcO9Q0lcGVoxw53lrobS-/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1W6I8NGsTyGWl_DOShcmmjlUGN-2sW1fr/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1WNUoNkdgSJYodnSPYnqHH0iYWsfwmypd/view?usp=sharing

Trzecie zadanie: Sztafeta

To zadanie polegało na zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu mechanizmu ( bez instrukcji), który potrafi przekazywać sobie przedmioty. To ci dopiero sztafeta!😊

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– W jaki sposób Twój mechanizm popycha lub ciągnie „pałeczkę”?

– Jakie modele Cię zainspirowały?

– Które części modelu są takie same jak na Twoim szkicu? Które są inne?

– Co można by zmienić w modelu?

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– W jaki sposób Twój mechanizm popycha lub ciągnie „pałeczkę”?

– Jakie modele Cię zainspirowały?

– Które części modelu są takie same jak na Twoim szkicu? Które są inne?

– Co można by zmienić w modelu?

Nasze prace:

Film:

https://drive.google.com/file/d/1VrkBMrEzAiZCILRdBXsj-A6ZMi7Hx35I/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1VrkBMrEzAiZCILRdBXsj-A6ZMi7Hx35I/view?usp=sharing

Czwartym zadaniem była: Wycieczka z pomocą okularów VR do Stanów Zjednoczonych: Waszyngton – Kapitol.

Wirtualnie zwiedziliśmy Kapitol Stanów Zjednoczonych, budynek, w którym spotyka się Kongres Stanów Zjednoczonych. Jest to centrum władzy ustawodawczej i rządu federalnego USA. Dzięki okularom VR mogliśmy znaleźć się w odległym kraju, poznaliśmy najważniejszy budynek, jego wielkość, historię i tradycję.

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

Wrzesień 2022 r.

Na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów, praktykujemy nowe rozwiązania LEGO   BricQ Motion Essential z wyposażenia Programu Laboratorium Przyszłości. Pozwalają ćwiczyć umiejętność rozwiązywania problemów i opowiadania historii podczas zabawy, która uczy wytrwałości i samodzielnego myślenia. Odkrywamy nauczanie STEAM na nowo i rozbudzamy entuzjazm uczniów za pomocą systemu nauczania LEGO — intuicyjnego, otwartego i niezwykle elastycznego rozwiązania, które umożliwia praktyczną naukę.

Pierwszym naszym zadaniem był : Tor przeszkód dla psów

Podczas zadania mieliśmy kierować się ilustracją zamieszczoną w broszurze z instrukcjami budowania. Uczniowie odpowiadali na pytania  :

W jaki sposób pies pokonuje Wasz tor przeszkód?

Które przeszkody wymagają popychania?

Które przeszkody wymagają ciągnięcia?

Czy widzieliście dzisiaj inne przykłady działania sił pchających i ciągnących?

Kilka zdjęć z naszych działań:

Drugim zadaniem był: Trening hokeja

Zadanie polegało na zbudowaniu hokeisty i bramkarza. Naszym zadaniem jest  sprawdzenie, jakie siły działają przy wykonywaniu i blokowaniu rzutów karnych.

Nasze prace:

FILM:

https://www.facebook.com/messenger_media/?thread_id=100038340330366&attachment_id=612337403936544&message_id=mid.%24cAAAACHueVwKJrDm4G2DevRrwf7CQ

Trzecim zadaniem były: Zawody popychanych gokartów

Polegało ono na zbudowaniu wyrzutni sprężynowej i gokarta z wyjmowanym hamulcem, aby badać siły pchające i ciągnące, a także efekty siły tarcia. Na koniec zajęć odbyły się zawody popychania gokartów , wyniki były zaskakujące 😊

Nasze prace:

Film: https://www.facebook.com/messenger_media/?thread_id=100038340330366&attachment_id=1123251711693038&message_id=mid.%24cAAAACHueVwKJlcjsWWDZINS9sADm

Czwartym zadaniem była  Wycieczka do Chin za pomocą okularów VR

Odwiedziliśmy Wielki Mur Chiński , dzięki okularom VR mogliśmy znaleźć się w odległym kraju , poznaliśmy jego wielkość, historię i tradycję.

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

                                                                                     Anna Słomka

Aktualności

XV Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Poznaniu i Wielkopolsce „60 punktów na szóstkę – Wybitne Wielkopolanki na przestrzeni wieków ”

XV Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Poznaniu i Wielkopolsce „60 punktów na szóstkę – Wybitne Wielkopolanki na przestrzeni wieków ”

Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie, miło mi poinformować, że do etapu finałowego zakwalifikowali się uczniowie z kl. 6c – Magdalena Stachowiak, Jakub Czyż i Michał Dombek 😊 W tegorocznym konkursie, którego tematem przewodnim były wybitne Wielkopolanki, wzięli udział uczniowie z kl....
ZŁOTE SZKOŁY NBP

ZŁOTE SZKOŁY NBP

Dzięki współpracy, zaangażowaniu wszystkich stron (dzieci, rodziców, nauczycieli) w roku 2023 znaleźliśmy się w gronie 50 wyróżnionych szkół w Polsce...
Wiadomość z biblioteki

Wiadomość z biblioteki

          A oto i książki o kotach, które powiększyły nasz księgozbiór :-)