Szkoła Podstawowa nr 78

im. prof. Wiktora Degi w Poznaniu

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją tego projektu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

W ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała dofinansowanie w wysokości 111 600,00 zł na zakup wyposażenia technicznego służącego rozwijaniu kompetencji przyszłości – współpracy, interdyscyplinarności, zdolności rozwiązywania problemów czy kreatywności.

W ramach przyznanych środków finansowych zakupiono asortyment wyposażenia podstawowego, wyposażenie stanowisk pracy, narzędzia, robotyka, sprzęt audio-wideo i inne.

W skład wyposażenia podstawowego weszły między innymi:
• Drukarka 3D z akcesoriami (w tym aplikacjami, slicerami etc.)
• Mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi i innymi akcesoriami
• Sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć (kamery, mikrofony, oświetlenie etc.)
• Stacje lutownicze (do mikrokontrolerów)

  • Zestawy Lego education dla klas 1-3 i klas 4 -8
  • Okulary ClassVR – (korzystamy z VR)
  • Programowalne roboty i mikroroboty – Roboty Photon

Te nowoczesne pomoce będą dostępne dla uczniów na każdym przedmiocie, ale też na zajęciach pozalekcyjnych.

Laboratoria Przyszłości – sprzęt

Wkrótce pochwalimy się naszymi pracami i umiejętnościami 😊

Anna Słomka

RELACJE Z REALIZACJI PROJEKTU LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI

Październik 2022r.

Program Laboratorium Przyszłości ma na celu rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych ucznia. Na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów, praktykujemy nowe rozwiązania LEGO  BricQ Motion Essential z wyposażenia Programu Laboratorium Przyszłości. Główny nacisk położony jest tu na rozwój kompetencji w szeroko rozumianej tematyce STEAM ( nauka, technika, inżynieria, sztuka, matematyka).

Pierwszym naszym zadaniem do pracowania było zagadnienie: Akrobatyka na linie

Polegało ono na zbudowaniu linii do akrobacji oraz pomocy akrobatce przy utrzymaniu równowagi. Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Co to jest siła ciężkości? (Jest to siła przyciągania ziemskiego).
– Co to są akrobacje na linie? (Jest to umiejętność chodzenia po linie lub sznurze).
– Jaką umiejętność musi opanować akrobata, aby mieć pewność, że nie spadnie? (Dobrą równowagę).
– Co trzyma akrobatę na linie? (Dopóki akrobata zachowuje równowagę, stojąc na linie, ucisk liny na stopę chroni go przed upadkiem).

Kilka ilustracji z naszych działań:

Film: https://drive.google.com/file/d/1W9AaIMcTQFY4RbY1SvgmvCotJGFzzoqw/view?usp=sharin

Drugie zadanie: Samochód z żaglem

Zadanie polegało na zbudowaniu samochodu z żaglem, po to, by zbadać niewidoczną siłę pchania, a także na oszacowaniu, który projekt żagla sprawdzi się najlepiej i pozwoli samochodzikowi pojechać najdalej.

Uczniowie aby sprawdzić siłę pchania zbudowali wiatrak.

Odpowiadali na pytania:

– W jaki sposób porusza się samochód z żaglem? (Jest pchany przez wiatr).

– Czy wiatr można zobaczyć? (Nie, ale widać efekty działania siły wiatru).

– Ile różnych kształtów żagli widzieliśmy na filmie?

– Jaki kształt i rozmiar żagla byłyby najlepsze?

Nasze prace:

Film:

https://drive.google.com/file/d/1VyHId-EVzrqzcO9Q0lcGVoxw53lrobS-/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1W6I8NGsTyGWl_DOShcmmjlUGN-2sW1fr/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1WNUoNkdgSJYodnSPYnqHH0iYWsfwmypd/view?usp=sharing

Trzecie zadanie: Sztafeta

To zadanie polegało na zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu mechanizmu ( bez instrukcji), który potrafi przekazywać sobie przedmioty. To ci dopiero sztafeta!😊

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– W jaki sposób Twój mechanizm popycha lub ciągnie „pałeczkę”?

– Jakie modele Cię zainspirowały?

– Które części modelu są takie same jak na Twoim szkicu? Które są inne?

– Co można by zmienić w modelu?

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– W jaki sposób Twój mechanizm popycha lub ciągnie „pałeczkę”?

– Jakie modele Cię zainspirowały?

– Które części modelu są takie same jak na Twoim szkicu? Które są inne?

– Co można by zmienić w modelu?

Nasze prace:

Film:

https://drive.google.com/file/d/1VrkBMrEzAiZCILRdBXsj-A6ZMi7Hx35I/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1VrkBMrEzAiZCILRdBXsj-A6ZMi7Hx35I/view?usp=sharing

Czwartym zadaniem była: Wycieczka z pomocą okularów VR do Stanów Zjednoczonych: Waszyngton – Kapitol.

Wirtualnie zwiedziliśmy Kapitol Stanów Zjednoczonych, budynek, w którym spotyka się Kongres Stanów Zjednoczonych. Jest to centrum władzy ustawodawczej i rządu federalnego USA. Dzięki okularom VR mogliśmy znaleźć się w odległym kraju, poznaliśmy najważniejszy budynek, jego wielkość, historię i tradycję.

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

Wrzesień 2022 r.

Na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów, praktykujemy nowe rozwiązania LEGO   BricQ Motion Essential z wyposażenia Programu Laboratorium Przyszłości. Pozwalają ćwiczyć umiejętność rozwiązywania problemów i opowiadania historii podczas zabawy, która uczy wytrwałości i samodzielnego myślenia. Odkrywamy nauczanie STEAM na nowo i rozbudzamy entuzjazm uczniów za pomocą systemu nauczania LEGO — intuicyjnego, otwartego i niezwykle elastycznego rozwiązania, które umożliwia praktyczną naukę.

Pierwszym naszym zadaniem był : Tor przeszkód dla psów

Podczas zadania mieliśmy kierować się ilustracją zamieszczoną w broszurze z instrukcjami budowania. Uczniowie odpowiadali na pytania  :

W jaki sposób pies pokonuje Wasz tor przeszkód?

Które przeszkody wymagają popychania?

Które przeszkody wymagają ciągnięcia?

Czy widzieliście dzisiaj inne przykłady działania sił pchających i ciągnących?

Kilka zdjęć z naszych działań:

Drugim zadaniem był: Trening hokeja

Zadanie polegało na zbudowaniu hokeisty i bramkarza. Naszym zadaniem jest  sprawdzenie, jakie siły działają przy wykonywaniu i blokowaniu rzutów karnych.

Nasze prace:

FILM:

https://www.facebook.com/messenger_media/?thread_id=100038340330366&attachment_id=612337403936544&message_id=mid.%24cAAAACHueVwKJrDm4G2DevRrwf7CQ

Trzecim zadaniem były: Zawody popychanych gokartów

Polegało ono na zbudowaniu wyrzutni sprężynowej i gokarta z wyjmowanym hamulcem, aby badać siły pchające i ciągnące, a także efekty siły tarcia. Na koniec zajęć odbyły się zawody popychania gokartów , wyniki były zaskakujące 😊

Nasze prace:

Film: https://www.facebook.com/messenger_media/?thread_id=100038340330366&attachment_id=1123251711693038&message_id=mid.%24cAAAACHueVwKJlcjsWWDZINS9sADm

Czwartym zadaniem była  Wycieczka do Chin za pomocą okularów VR

Odwiedziliśmy Wielki Mur Chiński , dzięki okularom VR mogliśmy znaleźć się w odległym kraju , poznaliśmy jego wielkość, historię i tradycję.

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

                                                                                     Anna Słomka

Aktualności

Zaproszenie na dyskotekę andrzejkową

Zaproszenie na dyskotekę andrzejkową

  Serdecznie zapraszamy na dyskotekę andrzejkową klas 1-3, która odbędzie się w środę 30.11.2022 r. w godzinach 15.00 - 17.00.  Prosimy o zabranie uśmiechu i dobrego humoru oraz wody.  Wymagana jest podpisana i przyniesiona na dyskotekę zgoda rodzica/opiekuna na udział...
Projekt edukacyjny pt. ,,Jestem przyjacielem środowiska, w którym żyję”

Projekt edukacyjny pt. ,,Jestem przyjacielem środowiska, w którym żyję”

  Uczniowie klas 7 w ramach lekcji chemii za pomocą czujników jakości powietrza dokonali pomiaru podstawowych parametrów fizykochemicznych. Na trzech stanowiskach zlokalizowanych w pobliżu szkoły ocenili warunki pogodowe, zliczyli samochody, które przejechały w trakcie wykonywania pomiarów, jak również ilość widocznych...
Rozmiar czcionki
Kontrast