Szkoła Podstawowa nr 78

im. prof. Wiktora Degi w Poznaniu

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją tego projektu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

W ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała dofinansowanie w wysokości 111 600,00 zł na zakup wyposażenia technicznego służącego rozwijaniu kompetencji przyszłości – współpracy, interdyscyplinarności, zdolności rozwiązywania problemów czy kreatywności.

W ramach przyznanych środków finansowych zakupiono asortyment wyposażenia podstawowego, wyposażenie stanowisk pracy, narzędzia, robotyka, sprzęt audio-wideo i inne.

W skład wyposażenia podstawowego weszły między innymi:
• Drukarka 3D z akcesoriami (w tym aplikacjami, slicerami etc.)
• Mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi i innymi akcesoriami
• Sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć (kamery, mikrofony, oświetlenie etc.)
• Stacje lutownicze (do mikrokontrolerów)

  • Zestawy Lego education dla klas 1-3 i klas 4 -8
  • Okulary ClassVR – (korzystamy z VR)
  • Programowalne roboty i mikroroboty – Roboty Photon

Te nowoczesne pomoce będą dostępne dla uczniów na każdym przedmiocie, ale też na zajęciach pozalekcyjnych.

Laboratoria Przyszłości – sprzęt

Wkrótce pochwalimy się naszymi pracami i umiejętnościami 😊

Anna Słomka

 

RELACJE Z REALIZACJI PROJEKTU LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI 2023/2024 r.

Sprawozdanie z realizacji projektu I semestr 2023/2024 r.

 

 

 

 

RELACJE Z REALIZACJI PROJEKTU LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI 2022/2023 r. 

Czerwiec 2023 r.

Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. 

Pierwszym naszym zadaniem w czerwcu był : Mechaniczny śmieciopotwór.

Polegało to ćwiczenie na opracowaniu nowego sposobu na wyrzucanie śmieci.

Uczniowie mają stworzyć i przetestować program, dzięki któremu zjadający śmieci potwór będzie reagował na niebieskie „śmieci”.

Uczniowie mieli  przebudowywać i przetestować swoje modele, aby wykonać dwa kolejne zadania w aplikacji:

    • Udoskonal program, tak by reagował na „śmieci” w różnych kolorach.
    • Zaprojektuj własnego, ulepszonego potwora zjadającego śmieci.

Kilka ilustracji z naszych działań:

 

https://drive.google.com/file/d/16XkipPr9GkjDn-Tcc3DT–HpgzVujNhZ/view?usp=drive_link

Drugim zadaniem były: Projekty mojego pomysłu

Polegało na zbudowaniu  i przetestowaniu program sterującego .

Uczniowie, następnie mieli przebudowywać i testować swoje modele, aby wykonać dwa kolejne zadania w aplikacji:

    • Zaprogramuj robota w taki sposób, aby wykonywał dwie czynności
    • Zaprojektuj własnego, lepszego robota.

Nasze prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/161anaNbjjX0hWwuKvUsTZfsH4CUXNFF5/view?usp=drive_link

 

Trzecim zadaniem było: Zaprojektować formę w pr. Tinkercad

Uczniowie mają wykonać formę kwiatka do wydrukowania na drukarce 3D.

Nasze prace:

Pierwszy rok szkolny z Laboratorium Przyszłości dobiegł końca – dziękuję za współprace.

 

We wrześniu kontynuujemy przygodę 😊

                                                                                     Anna Słomka

 

Maj 2023 r.

Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności. 

W maju rozpoczęliśmy nowy dział SPIKE™ Essential, polega na wyszukaniu instrukcji do złożenia maszyny w programie, potem należy ją zaprogramować , za pomocą skryptów, do tego potrzebne są nam nie tylko zestawy Spike Essential , ale również sprzęt komputerowy.

Pierwszym naszym zadaniem była : Maszyna na dzień dobry

Polegało na zbudowaniu maszyny , która macha na powitanie.

Uczniowie mają stworzyć i przetestować program, który uruchomi maszynę do machania. Potem przebudowywali i testowali swoje modele, aby wykonać dwa kolejne zadania w aplikacji:

    • Udoskonal program maszyny do machania.
    • Zaprojektuj własną maszynę do machania.

 

Kilka ilustracji z naszych działań:

Film: https://drive.google.com/file/d/15CACcWlzBV-JZN_r703NhRwRpx3S5-Yk/view?usp=drive_link

 

Drugim zadaniem były: Mały pomocnik duża pomoc

Polegało na zbudowaniu  i przetestowaniu program sterującego robotem-pomocnikiem.

Uczniowie, następnie mieli przebudowywać i testować swoje modele, aby wykonać dwa kolejne zadania w aplikacji:

    • Zaprogramuj robota w taki sposób, by podążał za Danielem do domu.
    • Zaprojektuj własnego, lepszego robota-pomocnika

Film: https://drive.google.com/file/d/161anaNbjjX0hWwuKvUsTZfsH4CUXNFF5/view?usp=drive_link

 

Trzecim zadaniem był: Plac zabaw przyszłości

Uczniowie mają stworzyć huśtawkę w taki sposób , aby program poruszał huśtawką.

Następnie mają przebudowywać i testować swoje modele, aby wykonać dwa kolejne zadania w aplikacji:

    • Zmodyfikuj program w taki sposób, by huśtawka była ciekawsza.
    • Zaprojektuj własną, udoskonaloną huśtawkę.

Nasze prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/145wSkljFveBQhlhl1Z0iWBonJ-4KzzbS/view?usp=drive_link

 

Czwartym zadaniem była  : Projektowanie formy „lamura”  do wydrukowania na drukarce 3D

Uczniowie z klas starszych na lekcjach robotyki rozwijali swoje umiejętności związane z drukiem 3D. W oparciu o nowoczesne technologie i oprogramowania pracowali nad swoimi projektami w programie Tinkercad poznanymi podczas zajęć. Projektowali formę lamura do wydruku na drukarce 3 D.

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

 

Kwiecień 2023 r.

Program Laboratorium Przyszłości ma na celu rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych ucznia. Główny nacisk położony jest tu na rozwój kompetencji w szeroko rozumianym tematyce STEAM (nauka, technika, inżynieria, sztuka, matematyka).

Pierwszym naszym zadaniem była : Klasyczna karuzela

Polegało na zbudowaniu karuzeli lub dźwigni.

Uczniowie odpowiadali na pytania  :

– Co to jest siła ciężkości? (Jest to siła przyciągania ziemskiego).
– Co byście zrobili, gdybyście mogli zmodyfikować karuzelę?

– Co byście w niej zmienili?

Kilka ilustracji z naszych działań:

Film: https://drive.google.com/file/d/1xxZPaoSCZolO4TuyJyCaqbWos48NefX9/view?usp=sharing

Drugim zadaniem były: Kreatywne zabawy festynowe

Polegało na zbudowaniu nowej gry na szkolny festyn sportowy. Zaprojektować wiwatujący tłum, z różnych platform.

Odpowiadali na pytania:

– Czy wiwatujący tłum ma duży wpływ na wygraną?

– Z jakich platform można obserwować grę?

Nasze prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/1lORp2MU-5IHXz9k1dy_MIEC86VAdUYIv/view?usp=share_link

 

Trzecim zadaniem był: Samochód śmigłowy

Polegała na zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu samochodu z śmigłem. Mimo że żaglówka (ani żaglowóz) nie może pływać ani jeździć pod wiatr, można to osiągnąć za pomocą sprytnej konstrukcji inżynieryjnej. Sprawdź, jak siły mechaniczne wpływają na ruch ciała i jak robią to na odległość.

Odpowiadali na pytania:

– Co napędza turbinę wiatrową? (Wiatr wywoływany przez różnice w ciśnieniu atmosferycznym).

– Jakie siły ją napędzają? (Kształt łopat wpływa na wektory siły wiatru, czego efektem jest ruch obrotowy).

Nasze prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/1x9kdbaMiSAxYZ0LblhoZUvErhaOYKtAe/view?usp=share_link

Czwartym zadaniem była  : Wycieczka do Aerial Pyramids of Giza za pomocą

okularów VR

Powietrzna panorama nad piramidami w Gizie w Egipcie. Wielka Piramida w Gizie, lub Piramida Cheopsa jest najstarszym i największym z Siedmiu Cudów Starożytnego Świata.

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– ile lat maja piramidy?

– jak zostały zbudowane?

– jak długo jeszcze przetrwają?

– co widzimy za piramidami jakie miasto?

Marzec 2023 r.

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.

Pierwsze nasze zadanie to : Stok narciarski

Polegało na zbudowaniu stoku narciarskiego. Czy uda Ci się opuścić oślą łączkę i poszusować po mistrzostwo w wyścigach narciarskich?

Uczniowie odpowiadali na pytania  :

– Jakie siły sprawiają, że narciarz zjeżdża w dół? (Siła ciężkości).

– Jak waga narciarza wpływa na jego ruch? (Większa waga to większy pęd).

Kilka ilustracji z naszych działań:

Film: https://drive.google.com/file/d/1txUU7ctcijQOPU-QqDqtGAEyY4ojUU36/view?usp=sharing

 

Trzecie zadanie to: Żaglowóz

Polegało na zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu żaglowca na kółkach.

Czy żaglowóz może żeglować pod wiatr? Sprawdź, jak niewidoczne siły wpływają na ruch ciała i jak robią to na odległość.

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Jakie siły działały na żaglówkę i latawiec, które widzieliście na filmie? (Siły pchające/ciągnące).

– Jaka siła napędzała żaglówkę? (Żaglówka była popychana siłą wiatru).

Nasze  prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/1wE0UTr1yr2IJdubdEIrP6nehhyYrT0ea/view?usp=share_link

 

Czwarte zadanie  to : Walentynka  na drukarce 3D – SKRIWARE

Drukowanie przestrzennedruk 3D  jest to proces wytwarzania trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie komputerowego modelu. Zadaniem naszym było załadować komponent , wybrać model i wydrukować.

Luty 2023 r.

W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. 

Pierwsze nasze zadanie to : Podaj piłkę

Czy Wasz zespół potrafi współpracować podczas podawania sobie piłki na boisku?

Czy uda się Wam zdobyć bramkę? Podczas tej lekcji uczniowie zapoznali się z zestawem LEGO® Education BricQ Motion Prime.

Uczniowie odpowiadali na pytania :

– Jakie umiejętności muszą mieć piłkarze, by podawać sobie piłkę na boisku? (Dwie najważniejsze to podawanie piłki i jej odbieranie).

– Jaka siła jest potrzebna, żeby wprawić piłkę w ruch? (Piłkarze popychają piłkę stopą, wytwarzając pęd, co pozwala im kopnąć piłkę do przodu. Stopy używają też do zmniejszenia prędkości piłki i zatrzymania jej, gdy odbierają ją od innego gracza).

Kilka ilustracji z naszych działań:

Drugim zadaniem było zbudowanie  Akrobaty

Co jest fajniejsze od drążka gimnastycznego? Drążek gimnastyczny na samochodzie! Zbudujmy samochód napędzany przez akrobatę..

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Jaka siła jest potrzebna, żeby wprawić akrobatę w ruch? (Akrobaci wykorzystują siłę swoich mięśni, pchając i ciągnąc, by wytworzyć pęd i pokonać siłę ciężkości, która ściąga ich w dół).

– Dzięki czemu akrobata pozostaje w ruchu? (Pierwsza zasada dynamiki Newtona głosi, że poruszające się ciało będzie się poruszać, dopóki nie zadziała na nie zewnętrzna siła. Gdy mięśnie akrobaty przestaną go popychać, opór powietrza i tarcie między rękami a drążkiem sprawi w końcu, że akrobata zawiśnie bez ruchu u dołu drążka, ponieważ ściągnie go tam siła ciężkości).

Nasze prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/1uos2FUFIIc0V0y_4NvUjd_7AaYw32zod/view?usp=share_link

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

Styczeń 2023 r.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym, który jest realizowany na zięciach z Laboratoria Przyszłości.

Pierwsze nasze zadanie styczniowe to : Wiwatujący tłum

Uczniowie poznają proces projektowania inżynieryjnego i sprawdzą, czy dobrze rozumieją zrównoważone i niezrównoważone siły.

Wyścig dobiega końca. Biegacze pokonali ostatni zakręt i widzą już linię mety. Tłum szaleje!

Uczniowie odpowiadali na pytania  :

– W jaki sposób Twój model przedstawia świętowanie zwycięstwa?

– Jakie modele Cię zainspirowały?

– Które części modelu są takie same jak na Twoim szkicu? Które są inne?

– Co można by zmienić w modelu?

Kilka zdjęć z naszych działań:

https://drive.google.com/file/d/1vO9hcm3VZjy-IiBiN6gboFx1bOukzkmr/view?usp=share_link

Drugim zadaniem było zbudowanie : Ruszaj do tańca

Uczeń, sprawdza jak różne koła zębate napędzają się nawzajem i zmieniają prędkość obrotu tancerzy podczas zabawnego konkursu tańca.

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Koła zębate -jak wyglądają? (np. są okrągłe, a na krawędzi mają dużo zębów).

– Kiedy zaczynają się obracać? (np. gdy zadziała na nie siła, czyli coś je popchnie).

– W jakich kierunkach mogą się obracać? (np. zgodnie z ruchem wskazówek zegara, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, w tę stronę, w tamtą stronę, wkoło).

Nasze prace:

https://drive.google.com/file/d/1l6cpRVo2On9kDqlI7hhi7AdTAWHd7XMz/view?usp=share_link

Trzecie zadanie to: Origami

Polegało na zaprojektowaniu, zbudowaniu zwierząt z papieru.

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– co to jest origami?

– do czego służy zaprojektowany element

– Jakie przeznaczenie będzie miał w przyszłości?

Nasze  prace:

Czwarte zadanie  to : Wycieczka na Mars Rover za pomocą okularów VR

Zakończona podwójna amerykańska misja międzyplanetarna realizowana przez NASA w ramach programu naukowego Mars Exploration Program.

Pozwoliło to na stwierdzenie, czy na Marsie występuje woda, czy istniały tam kiedykolwiek warunki umożliwiające powstanie życia.

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

Grudzień 2022 r.

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.

Pierwsze nasze zadanie to : Bobslej

Polegało na zbudowaniu toru saneczkowego, składającego się z wyrzutni i saneczek. Uczniowie odpowiadali na pytania:

–  Jaka siła wprawia sanie bobslejowe w ruch? (Pchnięcie).

– Co jeszcze sprawia, że bobslej się porusza? (Siła ciężkości to siła, która ściąga masę w dół. Im więcej masy ma ciało, tym szybciej będzie się poruszać. Nazywamy to „pędem”. Pęd sprawia, że ciało w ruchu porusza się dłużej lub może zadziałać z większą siłą. Po dodaniu masy pęd również się zwiększa i sanie bobslejowe zjeżdżają dalej).

Kilka ilustracji z naszych działań:

Film: https://drive.google.com/file/d/1iHo2kSuA5Un6ofeIoFKetetNgEcLVO26/view?usp=share_link

 

Drugim zadaniem było zbudowanie : Sztangisty

Polegało na zbudowaniu sztangisty trenujący w siłowni.

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Które siły pomagają sztangiście podnosić ciężary? (Mięśnie ciągną, żeby poruszać naszymi ciałami, oraz ciągną lub pchają, by podnosić i opuszczać ciężary).

– Jaka siła ściąga sztangę z powrotem na ziemię? (Siła ciężkości).

– Co to jest krążek linowy i wielokrążek? Jak mogą pomóc sztangiście podczas treningu? (Krążki linowe to kółka, po których przesuwa się lina lub łańcuch. Wielokrążek z kolei to układ co najmniej dwóch krążków z rozciągniętą między nimi liną lub łańcuchem. Taki układ pozwala osiągnąć zysk mechaniczny podczas ciągnięcia ciężaru).

Nasze prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/1gpvGc7n7g69NLnyhXNfG-KE0nTFCcbqw/view?usp=share_link

Trzecie zadanie to: Wyścig grawitacyjny

Polegało na zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu zjeżdżalni .

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Co to jest wyścig mydelniczek? (To wyścig w dół zbocza, w którym startują pojazdy bez silników).

– Jaka siła sprawia, że samochód zjeżdża w dół zbocza? (Siła ciężkości).

– Jaka siła zmniejsza prędkość samochodu? (Siła tarcia).

– Co Waszym zdaniem daje przewagę zwycięskim samochodom?

Nasze  prace:

Film: https://drive.google.com/file/d/1hS42oS-4H9pL-shK-So5XjmHkl7qMsaw/view?usp=share_link

Czwarte zadanie  to : Nasze świąteczne wydruki na drukarce 3D – SKRIWARE

Drukowanie przestrzennedruk 3D  jest to proces wytwarzania trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie komputerowego modelu. Zadaniem naszym było załadować komponent , wybrać model i wydrukować.

Film: https://drive.google.com/file/d/1hIGM6KQXtDx7Gvn3Zg-UK-o2a1RJEhqN/view?usp=share_link

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

                                                                                     Anna Słomka

Listopad 2022r.

 

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Zajęcia są prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Pierwszym naszym zadaniem była : Lekkoatletyka

Polegała na zbudowaniu toru przeszkód składający się z płotek do skoku, sztafety, wyrzutni.

 Uczniowie odpowiadali na pytania  :

– Co wychodzi Ci najlepiej? Bieganie, skakanie czy rzucanie?

– Jakie siły wykorzystują sportowcy podczas zawodów lekkoatletycznych?

Kilka ilustracji z naszych działań:

 

https://drive.google.com/file/d/1Y3hu8MJez5mxTpxHHiRjtR6tLykHtvq6/view?usp=share_link

 

 

Drugim zadaniem był: Samochód wyścigowy

Polegało na zbudowaniu samochodu wyścigowego, który samochód sprawdzi się najlepiej

i pozwoli pokonać najszybciej trasę?  Uczniowie by sprawdzić siłę samochodu zmieniali koła.

Odpowiadali na pytania:

– Jaka siła wprawia samochód wyścigowy w ruch? 

– Jaka siła powoduje zatrzymanie samochodu wyścigowego? 

– Co może sprawić, że samochód będzie jechał szybciej lub wolniej? 

Nasze prace:

 

https://drive.google.com/file/d/1cc2lwue9oNdoXilkPHlc5L3HVINIGDEk/view?usp=share_link

 

Trzecie zadanie to: Rzut wolny do kosza

Polegało na zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu wyrzutni i kosza do piłki .

Uczeń śledzi ruch piłki koszykowej podczas rzutu za trzy punkty.

Odpowiadali na pytania:

– Jakie siły wprawiają piłkę w ruch? 

– Czy potrafię za każdym razem trafić idealnie?

            – Jaka siła ściąga piłkę z powrotem na ziemię? 

     – Co to jest „rzut za trzy punkty?

Nasze  prace:

 

https://drive.google.com/file/d/1aWKKpV162b6rRYMCxnB4jO_kyAmN3yyp/view?usp=share_link

 

Czwarte zadanie: Nasze pierwsze wydruki na drukarce 3D – SKRIWARE

Drukowanie przestrzennedruk 3D  jest to proces wytwarzania trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie komputerowego modelu. Zadaniem naszym było załadować komponent , wybrać model i wydrukować.

 

https://drive.google.com/file/d/1XpVnxNP2qNJaDDDUDqcTdb5graFVNYMj/view?usp=share_link

 

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

Anna Słomka

Październik 2022r.

Program Laboratorium Przyszłości ma na celu rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych ucznia. Na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów, praktykujemy nowe rozwiązania LEGO  BricQ Motion Essential z wyposażenia Programu Laboratorium Przyszłości. Główny nacisk położony jest tu na rozwój kompetencji w szeroko rozumianej tematyce STEAM ( nauka, technika, inżynieria, sztuka, matematyka).

Pierwszym naszym zadaniem do pracowania było zagadnienie: Akrobatyka na linie

Polegało ono na zbudowaniu linii do akrobacji oraz pomocy akrobatce przy utrzymaniu równowagi. Uczniowie odpowiadali na pytania:

– Co to jest siła ciężkości? (Jest to siła przyciągania ziemskiego).
– Co to są akrobacje na linie? (Jest to umiejętność chodzenia po linie lub sznurze).
– Jaką umiejętność musi opanować akrobata, aby mieć pewność, że nie spadnie? (Dobrą równowagę).
– Co trzyma akrobatę na linie? (Dopóki akrobata zachowuje równowagę, stojąc na linie, ucisk liny na stopę chroni go przed upadkiem).

Kilka ilustracji z naszych działań:

Film: https://drive.google.com/file/d/1W9AaIMcTQFY4RbY1SvgmvCotJGFzzoqw/view?usp=sharin

Drugie zadanie: Samochód z żaglem

Zadanie polegało na zbudowaniu samochodu z żaglem, po to, by zbadać niewidoczną siłę pchania, a także na oszacowaniu, który projekt żagla sprawdzi się najlepiej i pozwoli samochodzikowi pojechać najdalej.

Uczniowie aby sprawdzić siłę pchania zbudowali wiatrak.

Odpowiadali na pytania:

– W jaki sposób porusza się samochód z żaglem? (Jest pchany przez wiatr).

– Czy wiatr można zobaczyć? (Nie, ale widać efekty działania siły wiatru).

– Ile różnych kształtów żagli widzieliśmy na filmie?

– Jaki kształt i rozmiar żagla byłyby najlepsze?

Nasze prace:

Film:

https://drive.google.com/file/d/1VyHId-EVzrqzcO9Q0lcGVoxw53lrobS-/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1W6I8NGsTyGWl_DOShcmmjlUGN-2sW1fr/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1WNUoNkdgSJYodnSPYnqHH0iYWsfwmypd/view?usp=sharing

Trzecie zadanie: Sztafeta

To zadanie polegało na zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu mechanizmu ( bez instrukcji), który potrafi przekazywać sobie przedmioty. To ci dopiero sztafeta!😊

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– W jaki sposób Twój mechanizm popycha lub ciągnie „pałeczkę”?

– Jakie modele Cię zainspirowały?

– Które części modelu są takie same jak na Twoim szkicu? Które są inne?

– Co można by zmienić w modelu?

Uczniowie odpowiadali na pytania:

– W jaki sposób Twój mechanizm popycha lub ciągnie „pałeczkę”?

– Jakie modele Cię zainspirowały?

– Które części modelu są takie same jak na Twoim szkicu? Które są inne?

– Co można by zmienić w modelu?

Nasze prace:

Film:

https://drive.google.com/file/d/1VrkBMrEzAiZCILRdBXsj-A6ZMi7Hx35I/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1VrkBMrEzAiZCILRdBXsj-A6ZMi7Hx35I/view?usp=sharing

Czwartym zadaniem była: Wycieczka z pomocą okularów VR do Stanów Zjednoczonych: Waszyngton – Kapitol.

Wirtualnie zwiedziliśmy Kapitol Stanów Zjednoczonych, budynek, w którym spotyka się Kongres Stanów Zjednoczonych. Jest to centrum władzy ustawodawczej i rządu federalnego USA. Dzięki okularom VR mogliśmy znaleźć się w odległym kraju, poznaliśmy najważniejszy budynek, jego wielkość, historię i tradycję.

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

Wrzesień 2022 r.

Na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów, praktykujemy nowe rozwiązania LEGO   BricQ Motion Essential z wyposażenia Programu Laboratorium Przyszłości. Pozwalają ćwiczyć umiejętność rozwiązywania problemów i opowiadania historii podczas zabawy, która uczy wytrwałości i samodzielnego myślenia. Odkrywamy nauczanie STEAM na nowo i rozbudzamy entuzjazm uczniów za pomocą systemu nauczania LEGO — intuicyjnego, otwartego i niezwykle elastycznego rozwiązania, które umożliwia praktyczną naukę.

Pierwszym naszym zadaniem był : Tor przeszkód dla psów

Podczas zadania mieliśmy kierować się ilustracją zamieszczoną w broszurze z instrukcjami budowania. Uczniowie odpowiadali na pytania  :

W jaki sposób pies pokonuje Wasz tor przeszkód?

Które przeszkody wymagają popychania?

Które przeszkody wymagają ciągnięcia?

Czy widzieliście dzisiaj inne przykłady działania sił pchających i ciągnących?

Kilka zdjęć z naszych działań:

Drugim zadaniem był: Trening hokeja

Zadanie polegało na zbudowaniu hokeisty i bramkarza. Naszym zadaniem jest  sprawdzenie, jakie siły działają przy wykonywaniu i blokowaniu rzutów karnych.

Nasze prace:

FILM:

https://www.facebook.com/messenger_media/?thread_id=100038340330366&attachment_id=612337403936544&message_id=mid.%24cAAAACHueVwKJrDm4G2DevRrwf7CQ

Trzecim zadaniem były: Zawody popychanych gokartów

Polegało ono na zbudowaniu wyrzutni sprężynowej i gokarta z wyjmowanym hamulcem, aby badać siły pchające i ciągnące, a także efekty siły tarcia. Na koniec zajęć odbyły się zawody popychania gokartów , wyniki były zaskakujące 😊

Nasze prace:

Film: https://www.facebook.com/messenger_media/?thread_id=100038340330366&attachment_id=1123251711693038&message_id=mid.%24cAAAACHueVwKJlcjsWWDZINS9sADm

Czwartym zadaniem była  Wycieczka do Chin za pomocą okularów VR

Odwiedziliśmy Wielki Mur Chiński , dzięki okularom VR mogliśmy znaleźć się w odległym kraju , poznaliśmy jego wielkość, historię i tradycję.

Wkrótce pochwalimy się dalszymi  naszymi  pracami 😊

                                                                                     Anna Słomka

Aktualności

Dzień Życzliwości

Dzień Życzliwości

Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień przypada 21 listopada. Nasza szkoła ponownie obchodziła to piękne święto. Na korytarzach pojawiły się miłe rysunki oraz karteczki z życzliwymi słowami, którymi można się było „poczęstować”. Ponadto pojawiła się również Poczta Życzliwości, do której przez...
Imieniny Szkoły

Imieniny Szkoły

W tym roku szkolnym Imieniny Szkoły obchodziliśmy 19 listopada. Klasy 4-8 miały okazję obejrzeć krótki film o działalności prof. Wiktora Degi oraz prezentację przygotowaną przez jednego z uczniów pod bacznym okiem pani Małgorzaty Philipps. Odśpiewaliśmy również wspólnie fragment hymnu szkoły....
Wyniki międzyświetlicowego konkursu „Choinkowe Kreacje”

Wyniki międzyświetlicowego konkursu „Choinkowe Kreacje”

Wyniki międzyświetlicowego konkursu „Choinkowe Kreacje”, organizowanego przez Świetlicą Szkoły Podstawowej nr 40 z Oddziałami Integracyjnymi im. Mieszka I. : Knychała Kornelia 1c otrzymała wyróżnienie. Serdecznie dziękujemy innym uczestnikom konkursu: Pęciak Michału (1c), Elwinie Zairedinovej (2c), Sofii Shchednovej (3a), Paulinie Obłój...