Działania podjęte w ramach projektu „Luty – miesiącem bezpiecznego Internetu”
w klasach 4–7 przeprowadzono pogadanki na temat cyberprzemocy oraz cykl zajęć poświęconych bezpieczeństwu w Internecie. Uczniowie dowiedzieli się, z jakimi zagrożeniami mogą spotkać się w sieci, poznali zasady, którymi należy się kierować podczas surfowania w Internecie;
awatar – kampania społeczna „Internet ma wiele twarzy” (prace odzwierciedlające nicki, zwracające uwagę na to, iż osoba po drugiej stronie nie zawsze jest tą za którą się podaje);
stworzenie wystawy prac dzieci (projekty zawisły w sieci J – tej imitującej sieć pajęczą),
gry i zabawy, które pokazywały dzieciom jakie niebezpieczeństwa mogą im grozić w sieci;
w wybranych klasach 1-3 zajęcia dla młodszych kolegów przeprowadzili uczniowie klas 6 i 7 w oparciu o scenariusze dostępne na platformie programu MegaMisja; ich podsumowaniem było wspólne spisanie kontraktu obejmującego zasady korzystania z Internetu;
stworzenie kącika informacyjnego „Jestem bezpieczny w sieci”;
zadanie specjalne – dokończ opowiadanie. Na jednej ze ścian szkoły zawisło kilkumetrowe opowiadanie nawiązujące do bezpiecznego korzystania z mediów, zadaniem uczniów było dokończyć opowieść (…i tak powstały piękne komiksy oraz opowiadania);
w klasach powstały gazetki nawiązujące do bezpiecznego korzystania z mediów;
nie hejtuj/ zalajkuj. Każda z klas na podstawie głosowania ma możliwość wyboru
1 pozycji książkowej, którą chcieliby aby była czytana podczas dużych przerw w bibliotece szkolnej. Wybrane pozycje książkowe zostaną zaprezentowane na facebooku szkolnym. Uczniowie poprzez lajkowanie wybranych utworów dokonają wyboru lektury, która będzie czytana (akcja nadal trwa);
korzystajmy z wolnych zasobów oraz legalnych programów, zapoznanie uczniów
z witrynami, programami, aplikacjami z których mogą korzystać za darmo i bezpiecznie.
cykl szkoleń dla nauczycieli podczas których poznali możliwości darmowych aplikacji, z których mogą korzystać podczas zajęć chcąc je uatrakcyjnić (Quizizz, Quizlet, Learning apps, Kahoot,….),
prelekcja dla grona pedagogicznego oraz rodziców przygotowana przez pana Leszka Tasiemskiego (eksperta od cyberbezpieczeństwa) pod tytułem „Bezpieczeństwo w sieci”;
na wszystkich komputerach z których korzystają uczniowie jest zainstalowany program ,,Opiekun ucznia” filtrujący niepożądane treści;
zajęcia świetlicowe (dzieci uczęszczające do świetlicy również miały okazję uczestniczyć w zajęciach promujących bezpieczne zachowania w sieci. Przed świetliczakami cykl zajęć związanych z bezpiecznym surfowaniem w necie w ramach programu edukacyjnego MegaMisja. Dodatkowo w ramach opracowanego programu „Dzieciaki – Sieciaki” przeprowadzone zostały zajęcia komputerowe dla wychowanków świetlicy, na których dzieci wykonały pracę graficzną związaną z bezpieczeństwem w Internecie. Wyświetlony, a następnie szczegółowo omówiony został im film animowany ze strony www.sieciaki.pl;
podczas zajęć plastycznych oraz technicznych dzieci wykonały ilustracje nawiązujące do hasła – jestem bezpieczny w sieci. Najmłodsi (uczniowie klas 1-4) wykonali prace przestrzenne – jak wyobrażam sobie wirusa komputerowego;
chętni uczniowie z klas starszych (klasy 6-7 oraz II i III Gim) zmierzyli się
z konkursem na film – „Jestem bezpieczny w sieci”; nagrodzony film został umieszczony na funpage szkoły;
konkurs szkolny dla najmłodszych – projekt emotki J;
podczas godzin wychowawczych nauczyciele klas 4-7 przedstawili uczniom prezentację „Bezpieczeństwo w sieci”,
realizacja cyklu zajęć dodatkowych „Po drugiej stronie sieci- czyli jak rozpoznać zagrożenie”:
Dwa razy w tygodniu w ramach projektu uczniowie klas 4-7 uczestnicząc w zajęciach doskonalili umiejętność korzystania z nowych technologii m.in. przygotowania prac w wersji elektronicznej, a także prezentacji w formie prezentacji multimedialnych i plakatów. Nauczyli się tworzyć animację w Pivocie, zaprogramować prostą grę czy wykonać inny projekt związany z tematyką cyberprzemocy. Oprócz nauki uczniowie utrwalili zasady bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze, bezpiecznego surfowania w sieci oraz rozwijali umiejętności współdziałania w grupie.
Organizacja wyjścia Multikina 51, gdzie nasi uczniowie spotkali się z innymi uczniami wielkopolskich szkół i wspólnie wysłuchali prelekcji o zagrożeniach w sieci. Uczestniczyli w dyskusji z policjantem z wydziału prewencji oraz stworzyli memy, które brały udział w konkursie. Następnie wspólnie obejrzeli film o zagrożeniach wirtualnego świata „Nerve”, który sądząc – po wypowiedziach uczniów bardzo się podobał i dał wiele do myślenia.
Uczniowie klas 4-6 udali się także na wystawę „Pogromcy Enigmy”. Wystawa mieści się w tzw. szyfrokontenerze – pawilonie przypominającym maszynę Enigma na cokole, który stoi przed Zamkiem Cesarskim przy ul. Św. Marcin w Poznaniu. W czasie godzinnych zajęć uczniowie wysłuchali prelekcji o tych Polakach którzy podjęli skuteczną próbę ataku na szyfr – jak wówczas uważano – niemożliwy do złamania. Sukces, na który złożyły się talent i praca kilku niezwykłych osób, miał początek w 1929 roku w Poznaniu. W trakcie zajęć nasi uczniowie mogli również wykazać się umiejętnością logicznego myślenia, łamaniem szyfrów i odgadywaniem różnych haseł za pomocą nowoczesnych technologii. Na koniec uczniowie wzięli udział w kryptologicznej grze miejskiej na terenie Zamku Cesarskiego i zostali Łamaczami Szyfrów,
Klasy szóste dnia 23 marca wzieli udział w konferencji TE01 „Cyberzagrożenia – bezpieczni w sieci” zorganizowanej w ramach XXII Targów Edukacyjnych.
QR kod – zabawy podczas których uczniowie mieli za zadanie w określonym czasie odszyfrować ukryte wiadomości,
umieszczenie na witrynie szkolnej oraz funpage szkolnym informacji dotyczących bezpieczeństwa w Internecie w postaci relacji z działań szkolnych oraz adresów www związanych z bezpieczeństwem w Internecie;
zgłoszenie inicjatywy organizacji Dnia Bezpiecznego Internetu na stronie www.dbi.pl, sprawozdanie zostanie umieszczone na stronie Internetowej szkoły, facebooku szkolnym oraz zostanie wysłane organizatorowi.
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady(UE) 2016/678 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w plikach cookies.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Zgoda