W czwartek 14 listopada 2024 r. klasy VIII a i VIII b wzięły udział w wycieczce do Fortu VII w Poznaniu, czyli pierwszego niemieckiego obozu koncentracyjnego utworzonego w okupowanej Polsce.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy ok. godz. 10:00 razem z przewodnikiem, który opowiadał nam o ważnych wydarzeniach historycznych związanych z Fortem VII. Nasza wycieczka rozpoczęła się od przejścia przez most i bramę wejściową z napisem „Konzentrationslager Posen”. Dowiedzieliśmy się m. in., że na przełomie XIX i XX w. twierdza fortowa w Poznaniu, w skład której wchodził Fort VII, była największą niemiecką twierdzą zbudowaną dla obrony wschodnich granic II Rzeszy Niemieckiej. Fort VII jest najlepiej zachowanym obiektem zewnętrznego pierścienia fortyfikacji, którym ówczesne Niemcy opasały Poznań, by bronić się przed ewentualnym atakiem wojsk carskiej Rosji.
Zwiedzając zatrzymywaliśmy się co jakiś czas, żeby posłuchać o danym miejscu czy obiekcie. Były to przede wszystkim cele, w których przetrzymywano więźniów. Mogliśmy również przeczytać zachowane relacje więźniów o tym, w jaki sposób byli oni traktowani przez niemieckich strażników, a także obejrzeć przedmioty, które – mimo trudnych warunków, w jakich przetrzymywani byli więźniowie – przetrwały do dziś. Byliśmy również w celach przeznaczonych dla kobiet. Przewodnik zwrócił naszą uwagę na postać Ireny Bobowskiej „Neni”, która pomimo choroby i poruszania się na wózku inwalidzkim włączyła się w działalność konspiracyjną, za którą – po aresztowaniu i procesie – została przez Niemców skazana na karę śmierci. Z kolei w sali, w której znajdowała się wystawa poświęcona harcerzom, naszą uwagę zwrócił Florian Marciniak – pierwszy komendant Szarych Szeregów, który był więźniem Fortu VII.
W trakcie zwiedzania, przy tak zwanej ,,ścianie śmierci”, przy której rozstrzeliwano Polaków, zatrzymaliśmy się, aby zapalić znicz i uczcić minutą ciszy wszystkich tutaj zamordowanych.
Pobyt w Forcie VII przyniósł wiele wrażeń, ale też dużo dodatkowej i cennej wiedzy. Takie wycieczki są ciekawą formą szkolnych lekcji historii, podczas których można nie tylko się czegoś nauczyć, ale również zobaczyć wszystko na żywo i doświadczyć wielu emocji.
Klaudia Jacejko, kl. VIII b