Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.
Pierwsze nasze zadanie to : Bobslej
Polegało na zbudowaniu toru saneczkowego, składającego się z wyrzutni i saneczek. Uczniowie odpowiadali na pytania:
– Jaka siła wprawia sanie bobslejowe w ruch? (Pchnięcie).
– Co jeszcze sprawia, że bobslej się porusza? (Siła ciężkości to siła, która ściąga masę w dół. Im więcej masy ma ciało, tym szybciej będzie się poruszać. Nazywamy to „pędem”. Pęd sprawia, że ciało w ruchu porusza się dłużej lub może zadziałać z większą siłą. Po dodaniu masy pęd również się zwiększa i sanie bobslejowe zjeżdżają dalej).
Kilka ilustracji z naszych działań:
Film: https://drive.google.com/file/d/1iHo2kSuA5Un6ofeIoFKetetNgEcLVO26/view?usp=share_link
Drugim zadaniem było zbudowanie : Sztangisty
Polegało na zbudowaniu sztangisty trenujący w siłowni.
Uczniowie odpowiadali na pytania:
– Które siły pomagają sztangiście podnosić ciężary? (Mięśnie ciągną, żeby poruszać naszymi ciałami, oraz ciągną lub pchają, by podnosić i opuszczać ciężary).
– Jaka siła ściąga sztangę z powrotem na ziemię? (Siła ciężkości).
– Co to jest krążek linowy i wielokrążek? Jak mogą pomóc sztangiście podczas treningu? (Krążki linowe to kółka, po których przesuwa się lina lub łańcuch. Wielokrążek z kolei to układ co najmniej dwóch krążków z rozciągniętą między nimi liną lub łańcuchem. Taki układ pozwala osiągnąć zysk mechaniczny podczas ciągnięcia ciężaru).
Nasze prace:
Film: https://drive.google.com/file/d/1gpvGc7n7g69NLnyhXNfG-KE0nTFCcbqw/view?usp=share_link
Trzecie zadanie to: Wyścig grawitacyjny
Polegało na zaprojektowaniu, zbudowaniu i przetestowaniu zjeżdżalni .
Uczniowie odpowiadali na pytania:
– Co to jest wyścig mydelniczek? (To wyścig w dół zbocza, w którym startują pojazdy bez silników).
– Jaka siła sprawia, że samochód zjeżdża w dół zbocza? (Siła ciężkości).
– Jaka siła zmniejsza prędkość samochodu? (Siła tarcia).
– Co Waszym zdaniem daje przewagę zwycięskim samochodom?
Nasze prace:
Film: https://drive.google.com/file/d/1hS42oS-4H9pL-shK-So5XjmHkl7qMsaw/view?usp=share_link
Czwarte zadanie to : Nasze świąteczne wydruki na drukarce 3D – SKRIWARE
Drukowanie przestrzenne, druk 3D jest to proces wytwarzania trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie komputerowego modelu. Zadaniem naszym było załadować komponent , wybrać model i wydrukować.
Film: https://drive.google.com/file/d/1hIGM6KQXtDx7Gvn3Zg-UK-o2a1RJEhqN/view?usp=share_link
Wkrótce pochwalimy się dalszymi naszymi pracami 😊
Anna Słomka