Szkoła Podstawowa nr 78

im. prof. Wiktora Degi w Poznaniu

W zeszłym tygodniu, w środę 19 października 2022 roku my, uczniowie klasy 8b, 8c, 8d i 7b wraz z nauczycielami udaliśmy się na wycieczkę do Warszawy. Z Poznania wyjechaliśmy o godz. 5.00 nad ranem, a do Warszawy dojechaliśmy około godz. 9.00.

Pierwszym punktem naszej wycieczki był Cmentarz Wojskowy na Powązkach, gdzie spotkaliśmy się z naszym przewodnikiem. Odwiedziliśmy groby powstańców wielkopolskich i śląskich oraz warszawskich. Tematem naszego wyjazdu były Szare Szeregi, a szczególnie lektura „Kamienie na Szaniec”. Będąc więc na cmentarzu zatrzymaliśmy się koło grobu Aleksandra Kamińskiego, autora tej książki oraz w miejscach spoczynku Rudego, Alka i Zośki – jej głównych bohaterów. Byliśmy również w kwaterze Żołnierzy Wyklętych – Niezłomnych. Później zrobiliśmy mały objazd po mieście, obserwując zza szyb autobusu lokalizacje odgrywające ważną rolę w „Kamieniach na szaniec”, między innymi miejsce, w którym odbyła się w marcu 1943 r. słynna akcja pod Arsenałem. Wówczas z rąk Niemców uwolniono grupę więźniów, wśród których był Jan Bytnar – Rudy, jeden z dowódców Szarych Szeregów.

Następnie zwiedzaliśmy Mauzoleum Walki i Męczeństwa w al. Szucha. Tam dowiedzieliśmy się od naszego przewodnika, jak wyglądały tamtejsze przesłuchania, jakie Niemcy mieli sposoby na wyciąganie informacji z więźniów oraz jakich zbrodni tam dokonano. Kolejne było Muzeum Więzienia Pawiak, które jest mocno powiązane z poprzednim miejscem pamięci narodowej, gdyż stamtąd hitlerowcy przewozili więźniów na al. Szucha na przesłuchania. Mieliśmy szansę zobaczyć, w jakich warunkach żyli więzieni tam Polacy i jaki musiał to być dla nich horror. Ciekawym przeżyciem była sala, gdzie można było usłyszeć nagrania, na których polscy aktorzy odczytywali grypsy napisane w tamtych czasach. Następnie udaliśmy się do restauracji mieszczącej się w gmachu muzeum Polin, gdzie pożegnaliśmy się z naszym przewodnikiem i zjedliśmy obiad.

Po posiłku udaliśmy się do Muzeum Powstania Warszawskiego, które było ostatnim punktem naszej wycieczki. Podzieliśmy się na dwie grupy i każda z nich rozpoczęła zwiedzanie ze swoim przewodnikiem. Dowiedzieliśmy się między innymi kilku ciekawostek o przebiegu powstania oraz o tym, jak zachowali się nasi sojusznicy wobec takiego obrotu wydarzeń. Obejrzeliśmy również film w technologii 3D – „Miasto ruin”, który uświadomił nam, jakich zniszczeń dokonali w Warszawie Niemcy.

Skończyliśmy zwiedzać muzeum ok. godz. 18.00, a chwilę później ruszyliśmy w drogę powrotną. Pod szkołę zajechaliśmy po 22.00. Wycieczkę zakończyliśmy zmęczeni, ale bardzo zadowoleni.