Lekcja terenowa „Tramwajem przez historię najnowszą – Poznański Czerwiec 1956 r.”
W dniach 8 i 9 V br. uczniowie klasy 7 c Szkoły Podstawowej oraz III B Gimnazjum wzięli udział w terenowej lekcji nt. Poznańskiego Czerwca 1956 r. pod opieką pani Ewy Paprockiej, Moniki Brzyskiej i Katarzyny Marchlewicz oraz przewodnika – pani Agnieszki Kołodziejskiej. Młodzież podczas przejazdu zabytkowym tramwajem poznała miejsca związane z tym ważnym wydarzeniem w najnowszej historii Poznania. Lekcja rozpoczęła się na pętli dębińskiej, a zakończyła się w Muzeum Powstania Poznańskiego Czerwca 1956 r.
Uczniowie z okien tramwaju mogli zobaczyć m in. mural namalowany na jednej ze ścian Zakładów Cegielskiego, z którego rankiem 28 VI 1956 r. wyruszyli robotnicy, żądając chleba i wolności. Wysłuchali opowieści o Hipolicie Cegielskim – nauczycielu greki i łaciny, działaczu społecznym, który karierę przedsiębiorcy zaczynał od założenia sklepu z gwoździami. Dowiedzieli się, kim był Stanisław Matyja, co to takiego „cenzura” i czym zajmował się Urząd ds. Bezpieczeństwa.
Najbardziej poruszyła uczniów historia 13-letniego Romka Strzałkowskiego, ucznia Szkoły Podstawowej nr 40 w Poznaniu, uzdolnionego muzycznie, który właśnie tego dnia, wysłany przez mamę po drobne sprawunki, zginął na ul. Jana Kochanowskiego. Został prawdopodobnie zastrzelony w chwili, kiedy podnosił z ziemi polską flagę. Wypadła ona z rąk tramwajarki, która została postrzelona.
Pamięć jego i innych osób, które zginęły w protestach krwawo stłumionych przez milicję i wojsko uczciliśmy, zapalając znicz pod pomnikiem Ofiar Poznańskiego Czerwca 1956 r. na Placu Adama Mickiewicza.
W muzeum uczniowie mogli obejrzeć fotografie z tych wydarzeń, posłuchać relacji świadków, zobaczyć makietę czołgu T-34, zajrzeć do wnętrza ówczesnych Zakładów Przemysłu Metalowego im. Józefa Stalina oraz do pokoju przesłuchań, celi więziennej i sali rozpraw.
Na zakończenie – niektórzy odwiedzili również toaletę z tamtych czasów. Uczniowie otrzymali także kartę pracy, by w ten sposób mogli uporządkować i utrwalić zdobytą wiedzę.