• w klasach 4–7 przeprowadzono pogadanki na temat cyberprzemocy oraz cykl zajęć poświęconych bezpieczeństwu w Internecie. Uczniowie dowiedzieli się, z jakimi zagrożeniami mogą spotkać się w sieci, poznali zasady, którymi należy się kierować podczas surfowania w Internecie;

  • awatar – kampania społeczna „Internet ma wiele twarzy” (prace odzwierciedlające nicki, zwracające uwagę na to, iż osoba po drugiej stronie nie zawsze jest tą za którą się podaje);

  • stworzenie wystawy prac dzieci (projekty zawisły w sieci J – tej imitującej sieć pajęczą),     

  • gry i zabawy, które pokazywały dzieciom jakie niebezpieczeństwa mogą im grozić w sieci;

  • w wybranych klasach 1-3 zajęcia dla młodszych kolegów przeprowadzili uczniowie klas 6 i 7 w oparciu o scenariusze dostępne na platformie programu MegaMisja; ich podsumowaniem było wspólne spisanie kontraktu obejmującego zasady korzystania z Internetu;

  • stworzenie kącika informacyjnego „Jestem bezpieczny w sieci”;

  • zadanie specjalne – dokończ opowiadanie. Na jednej ze ścian szkoły zawisło kilkumetrowe opowiadanie nawiązujące do bezpiecznego korzystania z mediów, zadaniem uczniów było dokończyć opowieść (…i tak powstały piękne komiksy oraz opowiadania);

https://www.facebook.com/sp78poznan/videos/vb.1188443961245051/1634550629967713/?type=2&theater

  • w klasach powstały gazetki nawiązujące do bezpiecznego korzystania z mediów;

  • nie hejtuj/ zalajkuj. Każda z klas na podstawie głosowania ma możliwość wyboru

    1 pozycji książkowej, którą chcieliby aby była czytana podczas dużych przerw w bibliotece szkolnej. Wybrane pozycje książkowe zostaną zaprezentowane na facebooku szkolnym. Uczniowie poprzez lajkowanie wybranych utworów dokonają wyboru lektury, która będzie czytana (akcja nadal trwa);

  • korzystajmy z wolnych zasobów oraz legalnych programów, zapoznanie uczniów

    z witrynami, programami, aplikacjami z których mogą korzystać za darmo i bezpiecznie.

  • cykl szkoleń dla nauczycieli podczas których poznali możliwości darmowych aplikacji, z których mogą korzystać podczas zajęć chcąc je uatrakcyjnić (Quizizz, Quizlet, Learning apps, Kahoot,….),

  • prelekcja dla grona pedagogicznego oraz rodziców przygotowana przez pana Leszka Tasiemskiego (eksperta od cyberbezpieczeństwa) pod tytułem „Bezpieczeństwo w sieci”;

  • na wszystkich komputerach z których korzystają uczniowie jest zainstalowany program ,,Opiekun ucznia” filtrujący niepożądane treści;

  • zajęcia świetlicowe (dzieci uczęszczające do świetlicy również miały okazję uczestniczyć w zajęciach promujących bezpieczne zachowania w sieci. Przed świetliczakami cykl zajęć związanych z bezpiecznym surfowaniem w necie w ramach programu edukacyjnego MegaMisja. Dodatkowo w ramach opracowanego programu „Dzieciaki – Sieciaki” przeprowadzone zostały zajęcia komputerowe dla wychowanków świetlicy, na których dzieci wykonały pracę graficzną związaną z bezpieczeństwem w Internecie. Wyświetlony, a następnie szczegółowo omówiony został im film animowany ze strony www.sieciaki.pl;

  • podczas zajęć plastycznych oraz technicznych dzieci wykonały ilustracje nawiązujące do hasła – jestem bezpieczny w sieci. Najmłodsi (uczniowie klas 1-4) wykonali prace przestrzenne – jak wyobrażam sobie wirusa komputerowego;

  • chętni uczniowie z klas starszych (klasy 6-7 oraz II i III Gim) zmierzyli się

    z konkursem na film – „Jestem bezpieczny w sieci”; nagrodzony film został umieszczony na funpage szkoły;

https://www.facebook.com/sp78poznan/videos/1675061515916624/

  • konkurs szkolny dla najmłodszych – projekt emotki J;

  • podczas godzin wychowawczych nauczyciele klas 4-7 przedstawili uczniom prezentację „Bezpieczeństwo w sieci”,

  • realizacja cyklu zajęć dodatkowych „Po drugiej stronie sieci- czyli jak rozpoznać zagrożenie”:

  • Dwa razy w tygodniu w ramach projektu uczniowie klas 4-7 uczestnicząc w zajęciach doskonalili umiejętność korzystania z nowych technologii m.in. przygotowania prac w wersji elektronicznej, a także prezentacji w formie prezentacji multimedialnych i plakatów. Nauczyli się tworzyć animację w Pivocie, zaprogramować prostą grę czy wykonać inny projekt związany z tematyką cyberprzemocy. Oprócz nauki uczniowie utrwalili zasady bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze, bezpiecznego surfowania w sieci oraz rozwijali umiejętności współdziałania w grupie.

  • Organizacja wyjścia Multikina 51, gdzie nasi uczniowie spotkali się z innymi uczniami wielkopolskich szkół i wspólnie wysłuchali prelekcji o zagrożeniach w sieci. Uczestniczyli w dyskusji z policjantem z wydziału prewencji oraz stworzyli memy, które brały udział w konkursie. Następnie wspólnie obejrzeli film o zagrożeniach wirtualnego świata „Nerve”, który sądząc – po wypowiedziach uczniów bardzo się podobał i dał wiele do myślenia.

  • Uczniowie klas 4-6 udali się także na wystawę „Pogromcy Enigmy”. Wystawa mieści się w tzw. szyfrokontenerze – pawilonie przypominającym maszynę Enigma na cokole, który stoi przed Zamkiem Cesarskim przy ul. Św. Marcin w Poznaniu. W czasie godzinnych zajęć uczniowie wysłuchali prelekcji o tych Polakach którzy podjęli skuteczną próbę ataku na szyfr – jak wówczas uważano – niemożliwy do złamania. Sukces, na który złożyły się talent i praca kilku niezwykłych osób, miał początek w 1929 roku w Poznaniu. W trakcie zajęć nasi uczniowie mogli również wykazać się umiejętnością logicznego myślenia, łamaniem szyfrów i odgadywaniem różnych haseł za pomocą  nowoczesnych technologii. Na koniec uczniowie wzięli udział w kryptologicznej grze miejskiej na terenie Zamku Cesarskiego i zostali Łamaczami Szyfrów,

  • Klasy szóste dnia 23 marca wzieli udział w konferencji TE01 „Cyberzagrożenia – bezpieczni w sieci” zorganizowanej w ramach XXII Targów Edukacyjnych.

  • QR kod – zabawy podczas których uczniowie mieli za zadanie w określonym czasie odszyfrować ukryte wiadomości,

  • umieszczenie na witrynie szkolnej oraz funpage szkolnym informacji dotyczących bezpieczeństwa w Internecie w postaci relacji z działań szkolnych oraz adresów www związanych z bezpieczeństwem w Internecie;

  • zgłoszenie inicjatywy organizacji Dnia Bezpiecznego Internetu na stronie www.dbi.pl, sprawozdanie zostanie umieszczone na stronie Internetowej szkoły, facebooku szkolnym oraz zostanie wysłane organizatorowi.

2018 Aktualności 4 Kwietnia
Autor: