Działania podjęte w ramach projektu „Luty – miesiącem bezpiecznego Internetu”
w klasach 4–7 przeprowadzono pogadanki na temat cyberprzemocy oraz cykl zajęć poświęconych bezpieczeństwu w Internecie. Uczniowie dowiedzieli się, z jakimi zagrożeniami mogą spotkać się w sieci, poznali zasady, którymi należy się kierować podczas surfowania w Internecie;
awatar – kampania społeczna „Internet ma wiele twarzy” (prace odzwierciedlające nicki, zwracające uwagę na to, iż osoba po drugiej stronie nie zawsze jest tą za którą się podaje);
stworzenie wystawy prac dzieci (projekty zawisły w sieci J – tej imitującej sieć pajęczą),
gry i zabawy, które pokazywały dzieciom jakie niebezpieczeństwa mogą im grozić w sieci;
w wybranych klasach 1-3 zajęcia dla młodszych kolegów przeprowadzili uczniowie klas 6 i 7 w oparciu o scenariusze dostępne na platformie programu MegaMisja; ich podsumowaniem było wspólne spisanie kontraktu obejmującego zasady korzystania z Internetu;
stworzenie kącika informacyjnego „Jestem bezpieczny w sieci”;
zadanie specjalne – dokończ opowiadanie. Na jednej ze ścian szkoły zawisło kilkumetrowe opowiadanie nawiązujące do bezpiecznego korzystania z mediów, zadaniem uczniów było dokończyć opowieść (…i tak powstały piękne komiksy oraz opowiadania);
w klasach powstały gazetki nawiązujące do bezpiecznego korzystania z mediów;
nie hejtuj/ zalajkuj. Każda z klas na podstawie głosowania ma możliwość wyboru
1 pozycji książkowej, którą chcieliby aby była czytana podczas dużych przerw w bibliotece szkolnej. Wybrane pozycje książkowe zostaną zaprezentowane na facebooku szkolnym. Uczniowie poprzez lajkowanie wybranych utworów dokonają wyboru lektury, która będzie czytana (akcja nadal trwa);
korzystajmy z wolnych zasobów oraz legalnych programów, zapoznanie uczniów
z witrynami, programami, aplikacjami z których mogą korzystać za darmo i bezpiecznie.
cykl szkoleń dla nauczycieli podczas których poznali możliwości darmowych aplikacji, z których mogą korzystać podczas zajęć chcąc je uatrakcyjnić (Quizizz, Quizlet, Learning apps, Kahoot,….),
prelekcja dla grona pedagogicznego oraz rodziców przygotowana przez pana Leszka Tasiemskiego (eksperta od cyberbezpieczeństwa) pod tytułem „Bezpieczeństwo w sieci”;
na wszystkich komputerach z których korzystają uczniowie jest zainstalowany program ,,Opiekun ucznia” filtrujący niepożądane treści;
zajęcia świetlicowe (dzieci uczęszczające do świetlicy również miały okazję uczestniczyć w zajęciach promujących bezpieczne zachowania w sieci. Przed świetliczakami cykl zajęć związanych z bezpiecznym surfowaniem w necie w ramach programu edukacyjnego MegaMisja. Dodatkowo w ramach opracowanego programu „Dzieciaki – Sieciaki” przeprowadzone zostały zajęcia komputerowe dla wychowanków świetlicy, na których dzieci wykonały pracę graficzną związaną z bezpieczeństwem w Internecie. Wyświetlony, a następnie szczegółowo omówiony został im film animowany ze strony www.sieciaki.pl;
podczas zajęć plastycznych oraz technicznych dzieci wykonały ilustracje nawiązujące do hasła – jestem bezpieczny w sieci. Najmłodsi (uczniowie klas 1-4) wykonali prace przestrzenne – jak wyobrażam sobie wirusa komputerowego;
chętni uczniowie z klas starszych (klasy 6-7 oraz II i III Gim) zmierzyli się
z konkursem na film – „Jestem bezpieczny w sieci”; nagrodzony film został umieszczony na funpage szkoły;
konkurs szkolny dla najmłodszych – projekt emotki J;
podczas godzin wychowawczych nauczyciele klas 4-7 przedstawili uczniom prezentację „Bezpieczeństwo w sieci”,
realizacja cyklu zajęć dodatkowych „Po drugiej stronie sieci- czyli jak rozpoznać zagrożenie”:
Dwa razy w tygodniu w ramach projektu uczniowie klas 4-7 uczestnicząc w zajęciach doskonalili umiejętność korzystania z nowych technologii m.in. przygotowania prac w wersji elektronicznej, a także prezentacji w formie prezentacji multimedialnych i plakatów. Nauczyli się tworzyć animację w Pivocie, zaprogramować prostą grę czy wykonać inny projekt związany z tematyką cyberprzemocy. Oprócz nauki uczniowie utrwalili zasady bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze, bezpiecznego surfowania w sieci oraz rozwijali umiejętności współdziałania w grupie.
Organizacja wyjścia Multikina 51, gdzie nasi uczniowie spotkali się z innymi uczniami wielkopolskich szkół i wspólnie wysłuchali prelekcji o zagrożeniach w sieci. Uczestniczyli w dyskusji z policjantem z wydziału prewencji oraz stworzyli memy, które brały udział w konkursie. Następnie wspólnie obejrzeli film o zagrożeniach wirtualnego świata „Nerve”, który sądząc – po wypowiedziach uczniów bardzo się podobał i dał wiele do myślenia.
Uczniowie klas 4-6 udali się także na wystawę „Pogromcy Enigmy”. Wystawa mieści się w tzw. szyfrokontenerze – pawilonie przypominającym maszynę Enigma na cokole, który stoi przed Zamkiem Cesarskim przy ul. Św. Marcin w Poznaniu. W czasie godzinnych zajęć uczniowie wysłuchali prelekcji o tych Polakach którzy podjęli skuteczną próbę ataku na szyfr – jak wówczas uważano – niemożliwy do złamania. Sukces, na który złożyły się talent i praca kilku niezwykłych osób, miał początek w 1929 roku w Poznaniu. W trakcie zajęć nasi uczniowie mogli również wykazać się umiejętnością logicznego myślenia, łamaniem szyfrów i odgadywaniem różnych haseł za pomocą nowoczesnych technologii. Na koniec uczniowie wzięli udział w kryptologicznej grze miejskiej na terenie Zamku Cesarskiego i zostali Łamaczami Szyfrów,
Klasy szóste dnia 23 marca wzieli udział w konferencji TE01 „Cyberzagrożenia – bezpieczni w sieci” zorganizowanej w ramach XXII Targów Edukacyjnych.
QR kod – zabawy podczas których uczniowie mieli za zadanie w określonym czasie odszyfrować ukryte wiadomości,
umieszczenie na witrynie szkolnej oraz funpage szkolnym informacji dotyczących bezpieczeństwa w Internecie w postaci relacji z działań szkolnych oraz adresów www związanych z bezpieczeństwem w Internecie;
zgłoszenie inicjatywy organizacji Dnia Bezpiecznego Internetu na stronie www.dbi.pl, sprawozdanie zostanie umieszczone na stronie Internetowej szkoły, facebooku szkolnym oraz zostanie wysłane organizatorowi.